Terug naar boven
Vaak denken mensen dat de koppeling kapot is als de auto niet meer wil schakelen, in sommige gevallen is het schakel mechanisme defect en niet de koppeling . De merken waar vaak het schakel mechanisme defect van is zijn bijvoorbeeld : Opel Corsa, Peugeot/Citroen en Daewoo.
In sommige gevallen"denk aan Peugeot/citroen" is de koppelings-kabel defect, of is 1 van de schakelstangen los geschoten
In sommige gevallen is de versnellings-bak zelf aan vervanging toe, denk hier bij aan een gebruikte ruilbak of een revisie bak.
Bij een ruil bak zijn de kosten een stuk lager dan bij een revisie.
De koppeling heeft een bepaalde levens duur en die is afhankelijk van de gebruikers van de auto, denk hier bij aan het stil staan van de auto met draaiende motor en de versnelling in de 1e klaar om snel weg te rijden bij groen. In dit geval staat er een constante druk op de drukgroep die na verloop van tijd het midden er uitdrukt door slijtage met als gevolg dat de versnellingsbak niet meer vrij gezet kan worden of ingeschakeld kan worden.
Versnellingsbakken met een hydraulische koppelings-cilinder hebben onderhoud nodig,vaak word door de fabrikant remvloeistof gebruikt voor de hydraulische koppeling deze vloeistof trekt vocht aan en het is raadzaam om de vloeistof elke 3 a 4 jaar te vervangen gelijk met de remvloeistof.